Skoro celá republika se v pondělí 17. listopadu spojila: Přes 1,2 milionu lidí sledovalo stejný pořad v televizi
Tohle už tu jednou bylo. Seriál, kterého se jako diváci držíme. To, že více než 1,2 milionů z nás usedlo k televizím, aby sledovalo příběh, který spojuje napětí, emoce a herecké výkony, potvrzuje jediné. Jde o českou poctivou práci.
Když vyšel pondělní večer na státní svátek, dalo se čekat, že si diváci pustí něco oddechového. V televizi běžely známé stálice, kriminálky z Novy, publicistické pořady, sportovní přenos a dokonce i filmová klasika na Primě. Do toho přibyly nové díly oblíbených sérií a rozjetá podzimní nabídka, která jindy dokáže publikum spolehlivě rozdělit. Jenže tentokrát bylo něco jinak.
Zatímco jindy se sledovanost rozprostře mezi několik titulů, tentokrát jako kdyby se celá země spojila podobně jako při MS v hokeji. Po osmé hodině večerní se statisíce domácností rozhodly pustit stejný program a vytvořily televizní špičku, kterou jsme tu neměli už dlouho. Přes milion diváků starších patnácti let si sedlo k obrazovkám a výsledné číslo se přehouplo přes hranici, kterou už dnes běžně vídáme jen u událostí typu hokejových finále.

Když kriminálka opět září
Je zajímavé, že i když jsem měl večer v plánu sledovat různé kanály, stejně jsem nakonec skončil u stejného pořadu jako všichni ostatní. Působilo to až zvláštně, jako kdyby se celé Česko domluvilo a přeplo kanál na to, co sledují i ostatní. Když jsem se ráno podíval na data, vyšlo najevo, že ten pořad převálcoval všechny konkurenty. Zatímco jiné programy sbíraly jen stovky tisíc diváků, on se vyšvihl až do čísel, kde bývá opravdu jen málokdo. A to se mu dokonce už povedlo podruhé.
Teď se dostávám k tomu, na co všichni čekají. Jedničkou celého dne se stal seriál Oktopus, který si během svátečního večera udržel skoro neuvěřitelný náskok. Sledovalo ho kolem jednoho a čtvrt milionu lidí, což je číslo, které dnes už nedosahuje téměř žádný jiný český seriál. Dokonce i jeho konkurenti, kteří jinak bývají silní, se drželi výrazně níž, jen okolo několika stovek tisíc diváků.
Oktopus si tuhle pozornost nevydobyl náhodou. Svou atmosférou patří mezi nejvýraznější kriminální projekty posledních let. Nesází na rychlou akci ani zběsilé honičky, ale na tichý, soustředěný styl, který člověka vtáhne. Každý díl se vrací ke starým případům, otevírá zaprášené spisy a ukazuje, jak moc se svět za ta léta změnil a jak některé věci stále dokážou bolet. Někdy mám pocit, že je ten seriál víc o lidech než o zločinech, a právě proto ho lidé mají rádi.
Tohle je dvojka jak Mulder a Scullyová
Hodně tomu pomáhá i hlavní duo, které táhne příběh. Miroslav Krobot si svou postavu detektiva pojal po svém a trochu toho i lituje, když vypráví historky z natáčení. „Viděl jsem ho jako batůžkáře, trochu tuláka, který se nikde neusadí. Jenže ten batoh nám celé natáčení komplikoval, pořád jsme museli hlídat, na jakém rameni zrovna je,“ vypráví herec o tom, jak během natáčení litoval nápadu nosit batoh úplně všude.
Kapitána Dítě, kterého hraje Krobot, výborně doplňuje Marika Šoposká, která v Oktopusu dostala roli, jakou dřív příliš nehrála. „Byla to výzva. Není to žádná naivní postava, ale žena, která něco zažila. Takové role mi režiséři často nenabízejí,“ vypráví herečka. Krobot a Šoposká spolu tvoří dvojici, která pod vedením plukovníka Schwarze (Kryštof Hádek) diváka dostává na kolena, jako by spolu hráli desítky let.

Když to všechno krásně sedne
Režisér Jan Pachl opět ukázal, že dokáže vytěžit napětí i z úplně tichých scén. Stejně jako u Rapla nebo Cirkusu Bukowsky sází na atmosféru, do které člověk prostě spadne. Natáčí na místech, která běžně nevidíme, ale při tom všem nechává prostor skutečným emocím. Možná právě proto u Oktopusu stačí, když máme jako diváci pocit, že sledujeme něco autentického.
Není divu, že právě tenhle seriál přitáhl ke svátečnímu večeru v telce tak obrovské množství diváků. Je to důkaz toho, že česká tvorba, když se udělá poctivě, má pořád sílu přitáhnout miliony lidí. Pondělní sledovanost to potvrdila už podruhé za poslední dva měsíce.
Zdroje: ČSFD.cz, Kinobox.cz, mediaguru.cz
