Ordinace a Ulice končí: Nahradí je nové seriály. Jsou levné a přilepí vás k obrazovce
Žijeme v době, ve které na denní bázi konzumujeme obrovité množství obsahu. Ať už se jedná o čtení krátkých textových příspěvků nebo sledování kratičkých videí. Internet je plný těchto „jednohubek“, které perfektně pasují do dnešní rychlé doby. V jedné asijské velmoci to dalo vzniknout novému seriálovému fenoménu, který pozvolna začíná dobývat i západní trh. Hned na začátek můžete být klidní, protože skvělé seriály jako Ordinace ani Ulice nekončí. Končí však éra podobných pořadů a začíná éra nových.
Určitě to znáte i ze svého života. Máte pár minut během čekání na tramvaj nebo autobus a tento hluchý čas si vyplníte koukáním na sociální sítě. Ty nám přímo umožňují „scrollovat“ donekonečna a být neustále bombardováni novými a novými typy obsahu. Někteří tvůrci se rozhodli tohoto fenoménu chytit a přizpůsobit mu tradiční způsob vyprávění příběhů. A to dalo vzniknout čemusi, co je známo jako duanju.
Moderní fenomén mikro-dramat
Každý z nás je denně často velmi zaměstnán a mnohým tak nezbývá čas pro konzumování svých oblíbených filmů nebo seriálů. Přinejmenším alespoň tak často, jak bychom chtěli. V Číně se tak někteří autoři internetového obsahu zamysleli a dali vzniknout fenoménu, který přímo reaguje na potřeby moderního diváka.
Jedná se o přímý následek rozšíření sociálních sítí, jako je TikTok a Instagram a jejich ovládnutí každodenního života průměrných lidí. Vznikl tak fenomén zvaný jako duanju, neboli takzvané „tříminutové seriály“. Jedná se o krátká videa s trváním od 90 sekund až do tří minut. Touto rychlou formou tak diváci mohou sledovat dramatické příběhy, na které jsou jinak zvyklí z televize.
Historie však sahá dále, než by člověk čekal. První internetová dramata vznikla v Číně již v roce 2002, tehdy však ve formě textu. Od roku 2013 se začal rozšiřovat fenomén těchto dramat ve formátu krátkých videí. V roce 2023 již měl tento formát odhadem asi 1,6 miliardy diváků v různých zemích.

Čím je to pro diváka atraktivní?
Duanju je stále na vzestupu a kromě Číny nachází své publikum i v jiných zemích. Jedná se o dosud neviděný mediální fenomén, který se však těší vysoké popularitě. Organizace pro průzkum trhu v Číně, HubChina, se rozhodla analyzovat, co přesně tyto seriály činí pro současné diváky tak atraktivní.
Prvním důvodem je snadná přístupnost. Čínští konzumenti, zpravidla studenti či profesionálové různých odvětví, oceňují jak jednoduše lze vměstnat konzumování těchto mini-seriálů do jejich plného rozvrhu. V současné době je navíc na výběr z širokého spektra žánrů, od klasických dramat až po fantasy či sci-fi obsah.
Dalším důvodem vysoké atraktivity těchto miniaturních seriálů je i jejich interaktivita. Diváci totiž v komentářích mohou hlasovat a vyjadřovat své pocity, na které tvůrci mnohdy reagují. Konzumenti se tak mohou přímo podílet na směru, kterým se seriál vydává.
Čínská zábava bere sociální platformy útokem
Z výše zmíněných důvodů se fenomén „mikro-dramat“ stává stále více populárním i v západních zemích. I zdejším konzumentům vyhovuje rychlý sled událostí a rychlá emoční gratifikace z briskně vyřešených zápletek. Ve spojených státech se „mikro-dramata“ těší stále větší popularitě. Nejčastěji stahované aplikace zaměřené na tento typ obsahu byly ReelShort, DramaBox a GoodShort.
Vzhledem k tomu, že Spojené státy daly vzniknout Hollywoodu, o nich lze mluvit jako o zemi s největším mediálním exportem na světě. Pokud tedy něco osloví americké publikum, lze s jistotou tvrdit, že to osloví i zbytek západního světa.
Trh s „mikro-dramaty“ v průběhu minulého roku přesáhl 6,9 miliardy dolarů. V roce 2024 se mu v Číně poprvé podařilo předčit klasický filmový trh a zdá se, že tento fenomén je stále na vzestupu.

Jaké mohou být následky pro tradiční média?
Vzestup duanju má za následek to, že už teď se Čínský mediální trh musí začít přizpůsobovat nově vyhledávanému typu obsahu. Dle průzkumů lze očekávat několik změn, které v příštích letech dost možná proběhnou v tradičních médiích. Tradiční televizní stanice se tak budou muset přizpůsobit tomuto krátkému obsahu a samy ho zveřejňovat, jinak dost možná ztratí přízeň svých diváků.
Dalším faktorem je možnost zviditelnění drobných tvůrců obsahu. „Mikro-dramata“ se vyznačují mnohem nižšími náklady na tvorbu, což by mohlo otevírat dveře novým tvůrcům, kteří by na tradičním trhu neměli příležitost.
Velké společnosti zároveň rozeznávají potenciál duanju coby marketingového nástroje. Průzkumy tedy ukazují, že společnosti by mohly umisťovat do těchto seriálů své produkty, aby dosáhly na publikum skrze novou a organickou cestu. Nezbývá než čekat, zdali se tento fenomén výrazněji uchytí i u nás a jak na něj budou naše média reagovat.
zdroje: autorský text, cnbc.com, en.wikipedia.org