Tenhle český film chtěl mít zlato. Místo toho skončilo 100 milionů korun v tahu a v kině byla jen hrstka diváků
Film o vítězství našich košíkářů na mistrovství Evropy v roce 1946 stál sto milionů. Herci na něj trénovali půl roku a výprava byla dotažená do nejmenšího detailu. Jenže pak přišla studená sprcha v podobě návštěvnosti jen 24 tisíc lidí.
První víkend vypadal slibně s jedenácti tisíci návštěvníky, pak ale zájem dramaticky opadl.

Sto milionů v plamenech v koši
Některá čísla umí zabolet. Rozpočet filmu dosáhl sta milionů korun, z kin se mu ale vrátilo jen něco málo přes tři miliony. Jednoduchý přepočet říká jediné, z vložených peněz se vrátila asi tři procenta. Jinými slovy to byl průšvih jako hrom.
Pro představu, za sto milionů by šlo postavit dům v Praze nebo natočit celou televizní sérii. Tady ale taková částka skončila u filmu, který v premiérovém víkendu přilákal jedenáct tisíc lidí a pak šel zájem strmě dolů. Celkově dorazilo do kin jen 24 498 diváků.
Basketbal, láska a komunisté
Zlatý podraz z roku 2018 režíroval Radim Špaček. Děj míchá sportovní drama s romantickou zápletkou, přičemž vše je zasazené do temného období našich dějin. Hlavním hrdinou je František Prokeš, mladý právník a basketbalista, jenž musí převzít vedení týmu poté, co jeho trenér Jaroslav Valenta padne za okupace jako odbojář.
Evropský šampionát 1946 v Ženevě přináší Čechoslovákům zlato. Pro Františka ale znamená ještě něco víc, a to seznámení s Michelle. Je to tanečnice z polské židovské rodiny, která prchla před režimem prvně do Paříže a pak do Švýcarska. Láska na sebe nenechala dlouho čekat, a proto Michelle společně s hlavním hrdinou zkouší život v Praze. Únor 1948 ji však vyžene zpátky na Západ.

Na rozdíl od Františka dívka přesně tuší, kam se situace ubírá. On doma zůstává kvůli rodičům, jeho otec sloužil jako ministr a teď čelí perzekuci. Vyprávění pokračuje olympiádou v Londýně a vrcholí na mistrovství Evropy 1951 v Paříži. Tam Čechoslováci ve finále padnou se Sověty o jediný bod, přičemž trenér Hrabal odmítá protestovat proti zjevným pochybením rozhodčích.
František je už v té chvíli zavřený ve vězení, protože odmítl spolupracovat s StB a donášet na své spoluhráče. Napínavý scénář vychází z knihy žurnalistů Jakuba Bažanta a Jiřího Závozdy o historii české košíkové. Tvůrci propojili skutečné události s fiktivním milostným motivem a snažili se co možná nejlépe vystihnout éru let 1938 až 1951.
Od pochval k výtkám
Jak to tak bývá snad u všech snímků, reakce diváků se dost rozcházely. Jeden recenzent napsal, že věří, že na papíře šlo o silný námět, ale konečný výsledek se zastavil někde na půli cesty. Vadilo mu, že film jen klouže po povrchu a k opravdovým emocím se nedostane. „Postavy jsou napsané skoro dušínovsky, chybí jim tah na branku,“ dodal.
Naopak jiný divák si film Zlatý podraz pochvaloval. „Ten soundtrack by si zasloužil vlastní album,“ okomentoval a zároveň podotkl, že něco podobného se v českých filmech často neslyší. Velký kámen úrazu viděla spousta komentátorů ve scénáři.
Paní Jitka zase poukazovala na logické nesrovnalosti. Například proč Polka komunikuje s českou rodinou francouzsky, když by se oba národy bez problémů domluvily. Také jí vadila postava matky v podání Aleny Mihulové. Podle ní je to jen další ustaraná manželka, která jen vaří a uklízí.
Kde tvůrci udělali chybu?
Příčin neúspěchu je hned několik. Tou první je samotné téma. Basketbal v Česku nikdy lidi netáhl tolik jako hokej nebo fotbal. Navíc zasadit děj do období druhé světové války a následného komunistického puče vyžaduje určité historické povědomí, které bohužel mladší diváci často nemají.
Kromě toho Češi od historických filmů většinou čekají buď velká hrdinství (jako v Anthropoidu), nebo naopak odlehčené retro komedie. Zlatý podraz se snažil o všechno najednou, o sport, politiku, lásku i vlastenectví, což přineslo asi až moc kombinací.
Zdroje: csfd.cz, filmovyprehled.cz, kinomaniak.cz
