Už víme, co musíte ještě letos vidět: Nový seriál Pluribus od tvůrců Breaking Bad rozdrtil konkurenci a získal 100% hodnocení
Na televizních obrazovkách přistál nový seriál z pera tvůrce kultovního Perníkového táty – a jeho recenze skoro zbořily internet! Hned po svém vydání získal neuvěřitelné 100% hodnocení od kritiků z webu Rotten Tomatoes a tím zdaleka neskončil. Napříč filmovými portály jsou diváci i kritici nadšení a my už můžeme téměř s jistotou říct, že Gilligan opět posunul televizní umění o kus výš.
Tenhle sci-fi dramatický seriál není jenom napínavá zábava, ale dějová linka se hluboce dotýká i filozofie, psychologie a metafor, které se mohou dotknout každého z nás byť se děj odehrává ve fiktivní budoucnosti.

Zůstaneme ještě lidmi?
Všechno začíná tím, že lidstvo zasáhne záhadný mimozemský vir. Nicméně, nejedná se o virus, jak jsme zvyklí, ale spíš je to něco jako radiové vlny, které propojí všechny lidské mysli do jedné společné sítě. Tedy skoro všechny, jedenáct „šťastlivců“ je na virus imunních, proto zůstanou od zbytku odstřižení. Celý svět se promění v usměvavé, mírumilovné bytosti, které mají společné vzpomínky a jednotné ambice. Najednou se všichni chovají stejně, mluví stejně, cítí totéž. Na ulicích zavládne klid, neexistují konflikty nebo násilí, ale co vypadá jako ráj na zemi, je v podstatě konec individuality a jedinečnosti, kterou se lidé vyznačují.
Můžeme být ještě šťastní?
Hlavní hrdinkou je žena ve středních letech, která je sice úspěšná, ale zoufale osamělá spisovatelka, a její postava je naprostým opakem toho, co se stalo ze zbytku světa. Prázdnota, kterou zažívá, se prohlubuje a zatímco všichni žijí ve slastné nevědomosti a v harmonii, Carol pozoruje, jaký je svět bez svobodné vůle, palety emocí i vlastně čehokoliv, co dělá lidi lidmi.
Portál The Guardian o seriálu napsal, že pro Carol se svět mění v přikrášlenou noční můru, kde štěstí přestává být volbou. A přesně to je něco, co konkrétně se mnou rezonovalo nejvíc – když neexistuje neštěstí a negativní emoce, jak pak může být vůbec někdo šťastný? A zůstaneme v tom případě ještě vůbec lidmi? A není příběh Carol metafora na něco, co se děje už teď, se všemi moderními technologiemi, díky kterým jsme si blíž, ale vlastně o to víc vzdálení?
Nový král drama seriálů
Vince Gilligan se tímto počinem už opravdu finálně zapsal do pomyslné tvůrčí síně slávy, protože opět dokázal, že na cokoli sáhne, promění se ve zlato. Většina lidí ho zná z posledních let díky legendárnímu seriálu Perníkový táta o středoškolském učiteli chemie, který se z obyčejného muže promění díky nemoci v drogového bosse. Málokdo ale ví, že tenhle tvůrčí génius začínal jako scénárista na epizodách slavného seriálu Akta X.
V krasojízdě úspěchů pak pokračoval seriálem Volejte Saulovi, který má sice pomalejší spád, ale z hlavní postavy právníka se mu podařilo vytvořit snad nejkomplexnější postavu seriálové historie. I proto je aktuálně považován za jednoho z nejlepších režisérů dramatických seriálů a jedním z nejvlivnějších autorů této generace.

Diváci jsou u vytržení
Pluribus vstoupil na scénu s ohromujícím úspěchem, 100 % na serveru Rotten Tomatoes, což se povede obvykle jen hrstce filmů a seriálů za rok. Tam se ale nezastavil, a i v našem domácím prostředí skóruje vysoko. Na československé filmové databázi utržil 88 % a na Kinoboxu má prozatím 83 %, a diváci se shodují na jednom: „Čekal jsem hodně, ale Vince Gilligan zase potvrdil, že je nejlepší. Úvod Pluribusu je jeden z nejlepších pilotů, jaké jsem kdy viděl.“
Stojí za zhlédnutí
Pluribus není seriál, který by se dal sledovat jen tak, když máte zrovna hodinku času v nabitém odpoledním programu. Tomuhle se musíte věnovat, vychutnat si to a užít každou minutu. Protože tohle je standard kvality, který vás naprosto uchvátí. A pokud sledování televize nemáte jenom jako výplň času, ale máte rádi, když to ve vás chvíli rezonuje a musíte se nad tím zamyslet, tohle bude váš předčasný vánoční dárek.
Zdroje: theguardian.com, forbes.com, novinky.cz
